Heipä hei!

Onko tänään ensimmäinen adventti? En ainakaan laittanut kynttilää, olisi ehkä pitänyt? Luin jostain jos laittaa joulukuusen juomaveteen pisaran astianpesuainetta, pysyvät neulaset pitkään eikä varise lattialle. Johtuu sellaisesta, että pintajännitys menee pois, ja vesi menee paremmin neulasiin perille saakka. Joskus olen kuullut että suuri koivu juo päivässä paljon vettä. En muista määrää millään, mutta se oli niin paljon että minun ainakin oli vaikea uskoa. On se totta kuitenkin. Hankalaa ymmärtää kun juuret ovat pelkkää puuta. Kuin jos vesijohto olisi tukossa ja täynnä puuta. Kuinka sieltä voi vettä silloin tulla? Ja että puu imee sen kaiken maasta ja ylös asti. Ymmärtäisin hyvin jos koivun juuret olisivat kuin letkut ja se kasvaisi joessa tai suolla. Myös jos hörppii hirveitä määriä vettä, on ihmeellistä että siitä ei kuulu mitään ääntä. Voisi kuvitella että siitä kuuluisi jonkinlainen kohina.
Jos poraa koivuun reiän, tulee siitä mahlaa. Se on terveellistäkin mutta aika pahan makuista. Minulla tuli kerran syntymäpäiväkutsuilla yhtäkkiä nenästä verta ja sitä meni pikkuleipiin. Yksi vieras huusi että saatananvittu, nyt se valutti mahlansa joka paikkaan. Minä olin sitä ennen jo vahingossa kaatanut yhden kulhon. Kun tuli sitten verta niin se ärtyi kun sotken jatkuvasti.

Pääsin työhön. Aloitan ensivuoden alusta. Muutama kuukausi aluksi. Tiskaan jonkin verran ja autan pikkutöissä. Saan sieltä omat työvaatteet ja kumisaappaatkin. Sanoin että voin ottaa käytetytkin kun näin niitä monet komerossa enemmän kuin oli työntekijöitä. Ei saa kuitenkaan. Jalkaan voi tulla sieni ja siksi jokaisella on omat. Minulla ei ole ollutkaan omia kumisaappaita kuin lapsena. Kumisaappaissa on mielenkiintoista se, että jos ottaa mielivallassa sovittamatta sillä perusteella että lenkkitossut tai jotkin nahkakengät ovat kooltaan jonkinkokoiset, ja sillä perusteella kumisaappaat, on ne usein liian isot. Minulla on kumisaappaat aina olleet noin kaksi numeroa pienemmät kuin muut tossut.

Olenkin viikonloppuna oikeastaan juopotellut taas ja nyt on aika väsynyt olo. Otan iltapalaa ja painun nukkumaan. Olin pikkujouluissakin.

T:Tulkku