Heipä hei!

Minun olisi pitänyt tänään siivota. Aamulla kun keitin puuroa, alkoi ärsyttämään kun tiskipöytä oli aivan liian täynnä. On se yleensä muutenkin, mutta nyt siellä oli jo kekoja. Kun laittoi jotain jonnekin kun luuli että mahtuu, keikahti jossakin ja jokin kaatui. Se aiheutti taas sen, että kaatui lisää, ja lopulta meni jotakin maahan. Kun on valmiiksi huonolla tuulella tai huonolla tuulella sen takia kun pikkuasiat menevät heti pieleen väsyneenä, alkaa silloin ärsyttämään pikkuseikat. Minulla on yhtenä sellainen kun kävelee paljain jaloin, tarttuu jalkapohjaan jokin kova roska. Se tarrautuu kiinni. Leivänmuru se on usein tai juustonpala. Se ärsyttää silloin vaikka se ei ole mikään maailman suurin huoli. Sitten putoaa usein voi tai maksamakkaraveitsi ja siihen jää karvoja. En edes ymmärrä mistä tulee aina karvoja kun minulla ei ole kissoja eikä koiria. Onhan kani mutta lähteekö siitä muka tuollaisia?

Pasi on sen nimi jos ei joku tiennyt vielä. Varmaankaan ei tietenkään voinutkaan tietää. Se on jo monta vuotta vanha mutta ihan mukava ja tuttavallinen. Se jos säikähtää, se menee vähän matkan päähän ja jyskyttää käpälällä maahan muutaman kerran. Varmaan kuin sama asia jos hevonen pillastuu. Se nousee takajaloille ja etujaloilla tekee kuin ajaisi pyörää. Olen kuullut jos hevonen pillastuu, on turvallista mennä puun taakse. Ja jos menee maahan makaamaan hevosen tielle, se ei astu koskaan päälle vaan aina varoo.

Joskus oli kauhea ukkonen yhtenä kesänä. Olin kaverin kanssa autiotalon pihalla. Huusin oikein leikilläni taivasta kohti että anna tulla vaan niitä salamoita nyt! Yhtäkkiä salama löi johonkin lähelle kai sähköjohtoihin. Kuului kauhea ääni ja menin kyyryyn. Kaveri alkoi nauramaan ja mentiin katoksen alle suojaan. Tänään tuli mieleen tuo sama asia kun mietin että on pitkä talvi taas tulossa ja talvisin ei ole ukkosta. Se on ihmeellistä, että tiedemiehet eivät ole osanneet rakentaa sellaista konetta jolla saisi sähköä talteen salamasta. Siinä olisi paljon sähköä ihmisten tarpeisiin ja ihan ilmaista. Ei silloin tarvitsisi varmaankaan ydinvoimalaa rakentaa jota monet pelkäävät.

Heitin taas tänään ruokaa parvekkeelta kun oli tullut pimeä. Leivän ja juustonkannikat, makkaranpätkät tai vähän vanhat nakit, ynnä muut sen sellaiset heitän yleensä pimeällä ulos vähän matkan päähän. Tänään heitin karjalanpiirakkaa. Pikkueläimet käyvät ne hakemassa. Uskon että siilitkin mielellään. Minulle on sanottu että ei saisi heittää kun tulee rottia mutta en ole siitä piitannut. Mitä haittaa siitä on jos talon ulkopuolella lähimetsässä on rottia muutama? Kun ei ole mitään perunakellareita tai vilja-aittoja lähettyvillä. Onko se nyt niin vaarallista jos rotta käy joskus juustonpalan syömässä pihalta yöllä? Minusta tuntuu että aina on paha asia jos jossakin on rotta. Paitsi kesynä häkissä ja sekin on jonkun mielestä kauheaa. Minä en ainakaan ole nähnyt päivällä koskaan rottia ja koskaan niistä ei ole ollut mitään haittaa. Siilejä olen nähnyt. Yksi siili kävikin yhdessä välissä iltapäivisin kun olin ostanut sille kissanraksuja. Nyt se on varmaankin mennyt jo talviunille jonnekin pesäänsä.

Tänään ei juuri mitään kummallista sattunut. Olin muutenkin laiskalla tuulella. Huomenna on oltava ahkerampi ja siivottava. Sen lupaan.

Terveisin Tulkku